lördag 31 juli 2010

Stor tumme upp för hamburgare i 50-talsåk

Vänner, som med jämna mellanrum har anledning att vistas i Helsingborgstrakten, har länge rekommenderat Ebbas fik. På två år har vi inte varit i Helsingborg mer än ett par gånger, och det har varit på söndagar när Ebbas är stängt. Igår fick vi dock chansen (efter att ha köat efter bord ett bra tag) att testa deras fina hemmagjorda hamburgare.

Ebbas är ett urmysigt café helt i 50-talsstil. Inredning, mat, personalens kläder, musiken - allt andas 50-tal. De har till och med radiokaka, som jag skulle ha valt om jag inte redan siktat in mig på dammsugarna med dammsugarslang. Det får bli fler besök helt enkelt...

Hamburgarna (jag tog en Elvis-burgare) serveras i pappbilar i olika färger tillsammans med frasiga pommes. Barnslig som jag är tycker jag nog att bilen var det bästa med besöket på Ebbas. Jag vek ihop min och sällskapets bilar för att ha på lämpligt ställe här hemma.

Jag har ett litet utvärderingsformulär där jag betygsätter olika restaurangers, caféers och pubars hamburgare för att kunna bestämma mig för vem som gör den bästa. Ebbas betyg blir höga, men jag har ännu inte bestämt mig för hur de står sig mot storfavoriten Pickwick i Malmö.

Min vän, som många gånger berättat om Ebbas dammsugare med slang, muttrade att det måste vara en sommarvikarie som gjort dem. Slangen brukar vara lite snitsigare ditsatt, sa hon. Men smaken var det inget fel på och dammsugaren får pluspoäng för den gamla Electrolux-loggan. Ett tips för den som både vill ha hamburgare och något av de tilltalande bakverken är att bara äta halva burgaren och halva kakan. Jag insåg detta i tid och gick från Ebbas lagom mätt och mycket nöjd.
För fler interiörbilder, gör en bildsökning på Ebbas fik på google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar