torsdag 29 juli 2010

Pucko räddade min dag

Ska man spendera timmar på Bauhaus, låna bil med dragkrok, hyra släp och bära upp tunga grejer fyra trappor behöver man belöning både före och efter. Klockan åtta igår gick vi till vårt stamkaffeställe Puls för en frukost i fransk stil. Jag dricker inte kaffe mer än ett par gånger i veckan. Det blir ofta på Puls, där man kan vara säker på att man får en god espresso eller cappuccino. Chokladcroissant kändes som en bra idé när jag beställde och åt den, men den gav inte på långa vägar den energi som krävs för att orka med tre timmar på Bauhaus. Jag fick smita ut och köpa en stor Pucko som stöd medan M jämförde tjockleken på olika lister. Puckon räddade med all säkerhet dagens humör och stämning.

På eftermiddagen fick vi besök av föräldrarna, vars bil vi lånade medan de gjorde Köpenhamn. Jag lovar alltid att baka något till fikat när de kommer, men det slutar alltid med att jag får springa till Patisserie David i sista minuten och köpa kakor. Alltid. En tröst är iallafall att kakorna från patisseriet är godare än något jag skulle kunna åstadkomma i bakväg.

Jag brukar nog oftast köpa deras eclairer (den med moccasmak är så god), men när föräldrarna kommer blir det tarteletterna - de ser lite roligare ut. Igår blev det en med hallon, en med passionsfrukt, en med vaniljkräm och blandad frukt och en med vaniljkräm och björnbär. Gott som alltid.

Det blev bara godsaker igår, kvällen spenderade vi på restaurang Atmosfär med goda vänner. Atmosfär har ett lite annorlunda koncept som innebär att alla rätterna är mittemellan förrätt och huvudrätt i storleken och alla kostar 110 kronor, efterrätterna lite mindre. Är man inte så hungrig räcker det kanske med en rätt, annars är två lagom.

Jag åt pankopanerad (panko är ett japanskt ströbröd som jag inte hört om tidigare) kalv med gazpacho, ostar (prästost 60 månader, brillat-savarin och roquefort) och Snickers "Atmo-style" - krämigt lös chokladfondant med karamelliserat jordnötshack (eller något i den stilen), tjock kolasås och en kula vaniljglass. Allt var trevligt och gott, men efterrätten var himmelriket.

Nu ska jag ut springa en 7-kilometersrunda för att minska skadeverkningarna av gårdagens goda mat. Läste förresten i morse i Sydsvenskan att några lite finare restauranger ska medverka i årtes Malmöfestival, bland annat med matlagningskurser och provsmakningar: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1189921/Nu-far-langosen-sallskap-av-surdeg.html.
Låter spännande tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar