onsdag 21 juli 2010

Bästa sommarkvällen

Har spenderat några dagar utanför storstaden (?) och passade på att åka till Blekinge för att träffa vänner på tillfälligt besök. Restaurangutbudet i Sölvesborg med omnejd är inte särskilt stort men efter att ha googlat runt lite bestämde vi oss för att testa Kajutans skafferi i Hörvik. Temperaturen har varit runt 25-27 grader i flera veckor nu men just denna kväll var molnig och lite svalare. Riktigt skönt!

Hörvik är en liten liten fiskeort utanför Sölvesborg. Där finns ett rökeri, en del fina gamla trähus och en hamn. Min relation till Hörvik är mitt första och enda besök på Hörviksdiscot i femte klass och jag har inte varit där sedan dess.

De flesta på restaurangen verkade satsa på räklådan. Räkor är inte min grej, så jag beställde den varmrökta laxen med bakad potatis. Inget märkvärdigt, men riktigt gott. De andra njöt av räkorna med aioli. Det såg faktiskt inte så dumt ut, kanske vågar jag testa dem en annan gång.
Vi beställde ingen efterrätt på restaurangen utan åkte istället in till Sölvesborg och tog en glass på glass- och sillabåten i hamnen. Kvällen avslutades med att vi bjöd in oss på kaffe i föräldrarnas mysiga lusthus.

Nu är jag hemma igen efter nästan en vecka på andra orter. Får besök ikväll och ska tänka ut något gott att laga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar