torsdag 15 juli 2010

Somrig fiskmiddag i gott sällskap

I går var lilla guddottern med föräldrar på besök. Lilltjejen har alldeles nyss börjat äta "riktig" mat, igår några skedar fruktmos med ris. Hon såg ut att tycka att det smakade finfint och njöt av underhållningen (gudfar som spelade blues på hennes rosa ukulele). Vi andra åt fisk till både för- och huvudrätt och avslutade med efterrätt med polkagrisar.

Till förrätt blev det senapssill och löksill med tillbehör: dill, gräslök, rädisor, ägg, färskpotatis, rödlök, kapris, äpple, rödbetor och gräddfil.


Vi finhackade allt och lade upp på ett fat. Istället för knäckebröd, som skulle blivit alltför mättande till en förrätt köpte jag "knäckesticks" med lök och dill. Jag
har tidigare provat de med rosmarinsmak och ätit till ostar, men dessa var riktigt goda till silltallrik.

Till huvudrätt blev det en fiskgryta (nytt recept, misstänkt lik fransk fisksoppa). Till detta skulle det vara saffransaioli, men jag glömde köpa saffran så det blev aioli med vitlök och tomatpuré istället. Jag glömde både det ena och det andra och fick kompletteringshandla tre gånger. Det är för varmt för att man ska kunna tänka klart.

Vitt vin, fiskbukjong, hela burktomater, lök, palsternacka, fänkål, vitlök, färsk torsk, lax och räkor samt mängder av timjan från balkongen. I vissa fisksopperecept ska det vara saft från en halv apelsin, men jag föredrar utan. M:s rosmarinbröd passade bra till fiskgrytan.

När vi var i Stockholm var vi på middag hos svägerskan och hennes sambo. De bjöd på "polkagrisdröm" till efterrätt, ett recept från boken "Sveriges nya landskapsrätter". Jag fyndade boken för 25 kronor på ICA häromdagen och passade på att testa denna goda efterrätt från Småland (såklart!): http://www.ica.se/recept?recipeid=700265


Det finns många andra lovande recept i boken, så fort det blir höst ska jag testa jordärtskockssoppa med isterbandscrunch. Mmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar