tisdag 27 juli 2010

Sugen på asiatiskt igen

Jag har inte varit lockad av asiatisk mat på ett tag. Dels föråt jag mig på sushi i våras, när jag kom på att man kan göra det själv och äta hur många bitar man vill, dels tappade jag sugen i Hongkong (nudlar och skaldjur, skaldjur och nudlar). Det har känts lite tråkigt eftersom asiatisk mat är så gott, men nu tror jag att jag är tillbaka.

Igår kväll hämtade jag sushi från Sachi, en restaurang med god och prisvärd mat (japansk och vietnamesisk). Jag ställde kassen i kylen och gav mig ut på en löptur med ett gäng som är ungefär hundra gånger mer vältränade än jag. Gissa om det var gott att pusta ut på balkongen med sushi efteråt.
För några månader sedan hittade jag några vietnamesiska recept som jag har velat prova, men det har inte blivit av. Till helgen ska jag nog göra det om jag får tid. Rapport kommer.

De senaste dagarna har jag inte haft så mycket tid till matlagning. Lite brödbak har det dock blivit (Brunkans ljusa igen) och en god caesarsallad. Jag tycker att romansallad passar bäst till caesarsallad, den känns lite matigare och fylligare än andra sorter. Salladen blandar jag med kyckling och dressing: Mixa ett ägg som kokat i två minuter med 1 msk vinäger, 3 sardeller, 1 tsk fransk senap, en halv vitlöksklyfta och lite salt och svartpeppar. Droppa därefter i en deciliter olivolja lååååångsamt medan du fortsätter mixa/vispa. Dressingen räcker till fyra personer. Toppa med brödkrutonger, parmesan och ev lite gräslök.

Vi har gjort några halvmisslyckade pain blanc/levain som vi sparat i frysen för att använda till brödkrutonger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar