fredag 2 juli 2010

Brunkans ljusa

Surdegen som vi satte för några dagar sedan (eller jag kanske får erkänna att det inte var jag) blev igår ett par rejäla bröd efter receptet "Brunkans ljusa". Jag nämnde häromdagen boken "Bröd från Brunkebergs bageri", som har många bra recept både med och utan surdeg. Vi har bakat flera av bröden de senaste veckorna och allt har blivit över förväntan lyckat, utom det förbaskade Pain Blanc (pain in the ---). Här är boken:



Vi har en sten i ugnen som vi vanligtvis bakar fredagspizzan på, men den fungerar även bra för brödbak. Den värms upp med ugnen och är varm när bröden skyfflas in.


Brödet fick en fin form med trevliga bubblor. Enda problemet med brödbaket är att det är så roligt att det blir svårt att äta i samma takt som det bakas. Snart är hela frysen full med bröd och jag vet inte riktigt hur vi ska kunna göra slut på det.


Receptet på Brunkans ljusa finns här:
http://www.recept.nu/1.302540/helene_johansson/matbrod/mjol/brunkans_ljusa


Medan M höll på med bröden var jag på knytis med mina roliga och trevliga kollegor, som alla är duktiga på matlagning. Vi åt honungsglaserad kyckling med limesås, goda korvar och skinka, ostar (gruyere - det där lilla bakåtlutade strecket är hopplöst att få till med amerikanskt tangentbord - måste vara bland det godaste som finns, allvarligt!), oliver, jordgubbar, ungsrostad potatis, hemmagjord pesto, baba ganoush, gott bröd, tomatsallad etc, etc. En riktig sommarbuffé helt enkelt. Jag föråt mig fullständigt som vanligt, jag kan inte hantera bufféer, i synnerhet inte om det finns ost...




Det enda som inte blev hundra var faktiskt min efterrätt (se förra inlägget). Jag vispade grädden lätt, blandade med punsch och ställde i kylen, men när jag tog ut den igen såg det snarare ut som om jag försökt vispa den till smör. Nåja, smaken blev helt ok iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar