torsdag 15 juli 2010

Fredagslyx på tefronten

Jag dricker ca 7-8 koppar te om dagen när jag jobbar, mindre på semestern, och är lika beroende av te som kaffedrickare är av kaffe. När jag vaknar på morgonen längtar jag efter första klunken Earl grey med mjölk och jag tassar direkt in i köket och sätter på en gryta vatten.

Min favorit är det fransk-ryska teet Kusmi Tea: alldeles för dyrt men himmelskt gott. När jag tycker att jag förtjänar extra lyx går jag till Malmö cigarraffär, sniffar i alla deras Kusmiburkar, velar i någon kvart och väljer ett te. Idag har jag inte gjort något särskilt för att kunna motivera en tur dit, men det var ett tag sedan jag var där och Kusmiburkarna är tomma. Jag slog till på en ny sort, Traktir - "Russian blend of China teas with natural scents of bergamot, lemon, orange, cinnamon and cloves."

Premiärkoppen var så god som jag hoppades, jag är svag för rökta teer med lite citrussmak. Kanelen kändes tack och lov inte (inget julte i juli!).

Snygga teburkar går bara inte att slänga, de får stå överst på bokhyllan i köket istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar