lördag 24 juli 2010

Om man gillar choklad

Det fanns för några år sedan på Lilla torg i Malmö en trevlig restaurang som hette Röda kran. Där åt jag för första gången chokladfondant till efterrätt. Sedan dess beställer jag alltid det, eller något liknande, om det finns på menyn. Såvida det inte finns ost alltså. Ost är nummer ett, choklad nummer två på min efterrättslista. Helst äter jag både och om möjlighet finns.

För något år sedan eller två hittade jag ett recept på varm chokladpudding på DNs matsidor och den är det närmsta jag har kommit chokladfondanten på Röda kran. Man kan förbereda den och ha i kylen i portionsformar/-skålar tills man sätter in den i ugnen strax innan servering. Enligt receptet ska den gräddas 10 minuter, men det beror lite på vilken ugn man har. I min gamla ugn krävdes det 12 minuter för lagom krämighet, men nu räcker det med 10. Man får prova sig fram.

Varm chokladpudding, recept på dn.se

Mina rekommendationer:
  • Dubbel sats blir 5 portioner i IKEAs ljuskoppar (se bilden). Köpte ett trettiotal sådana till en fest en gång och kan nu bjuda många på efterrätt.
  • 70-procentig choklad blir perfekt, högre kakaohalt blir för beskt.
  • En gång när vi gjorde denna efterrätt till oss själva smög jag ner en bit överbliven mjölkchoklad i min kopp innan jag ställde in den i ugnen. Inte dumt om man är en sådan som egentligen tycker att mjölkchoklad är godare än mörk choklad.
  • Färska hallon är gott till.
Trevliga vänner fick denna efterrätt igår. De fick också en laxrätt som funnits länge i min receptbok. Färsk lax är ett måste till det här:

Ugnsbakad lax på spenatbädd med parmesanost och grädde

Vi äter ytterst sällan fisk i vanliga fall men i sommar har det helt klart blivit mer fisk än kött. Jag vet egentligen inte varför, men gott är det!

1 kommentar:

  1. Jag kan verkligen recommendera din lax och din varm chokladpudding - både var jättegott och kanon! :-) En bra blogg!

    SvaraRadera