måndag 12 juli 2010

Varma dagar i Blekinge

Jag har spenderat några dagar hemma i Blekinge. Det blev en hel del strandhäng, tack och lov blåste det litegrann vid havet och vattnet var kallt och skönt att bada i. När det är 32 grader i luften klagar man inte på kallt bad. I helgen fyllde pappa år och det firades som vanligt med god mat. Jag ser alltid fram emot middagarna hemma, min pappa är en fena på att laga mat (och därför lagade han även sin egen födelsedagsmiddag), och min mamma är en fena på att baka. Till födelsedagen bakade hon en mandeltårta med jordgubbsmousse, en smarrig variant på den mer traditionella jordgubbstårtan.

Jag vet inte var receptet kommer ifrån ursprungligen, men hon har haft det några år i sin receptbok:

Jordgubbsmoussetårta
Botten
Kör ihop 175g mandelmassa och 100g smör i matberedare. Häll därefter i 2 ägg och en halv matsked vetemjöl (som jag gissar att man kan utesluta eller ersätta med något annat om man är glutenallergiker).
Smöra en springform, ca 20 cm i diameter, och bröa med mandelflarn. Grädda bottnen i ugnen i 20 minuter, 175 grader.

Moussen
Vispa 4dl grädde hårt i en bunke, och 2 ägg plus 1 dl socker hårt i en annan bunke. Blanda försiktigt vispad grädde med vispade ägg/socker. Blanda i 4 matskedar fin jordgubbssylt. Blötlägg 4 blad gelatin i 30 minuter. Smält dem i en gryta tills det börjar ryka. Blanda i degen under omrörning.

Sätt halverade jordgubbar runt kanten på svalnad tårtbotten (får du jordgubbar över skadar det inte att skiva några och lägga på botten också). Häll i moussen. Låt stelna i kylen minst fyra timmar innan servering.

-------------------------------

Jag och M fick önska förrätt till födelsedagsmiddagen och vi valde en klassiker: Toast Skagen. Eftersom jag i vanliga fall inte äter räkor trodde pappa att jag var ironisk, men jag hann rätta till missförståndet i tid. Han gör den på hemmagjord majonäs (med ett litet stänk HP-sås i) och det gör stor skillnad.


Till huvudrätt blev det laxqueneller på spenatbädd med en vin- och ostsås. Detta är en himmelskt god rätt som också är lite av en klassiker i vår familj. Jag frågade om receptet, men han har det i huvudet och beskrivingen jag fick löd ungefär såhär: "Lägg lagom med lax i en matberedare, häll sedan på lagom med grädde - du märker hur mycket det ska vara..." etc. Inte helt tydligt alltså. Kanske kan jag be om att få det på pränt, i så fall kommer det i bloggen.

Därefter blev det ostar, som vi tagit med från Möllans ost i Malmö, med fikonsylt och körsbärssylt med timjan. Ostar är så gott, så gott, jag önskar att jag kunde besöka den affären varje vecka. Men som min insiktsfulla kollega Michael säger: Det sätter sig direkt på höfterna, Soffan! Det får bli vid speciella tillfällen istället. Vi fick dock även med oss en stor och stark prästost från Möllans ost, god till allt bröd som vi bakade i förra veckan.


Ostarna var egentligen tänkt som en mellanrätt. Pappa hade även gjort Crème Caramel, men vi den åt vi till efterrätt nästa dag istället, mellan den grillade korven och VM-finalen.

Ikväll blir det hemmapizza. M har degexperimenterat i ett par år för att få till den perfekta pizzadegen. Ibland blir den fantastisk, ibland vill den inte riktigt som vi, men sedan han började göra den på en kombination på jäst och surdeg har det blivit jackpott varenda gång. Kanske kommer receptet imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar