fredag 16 juli 2010

Ravioliformen - en succé

Okej, ny pastamaskin - nytt försök med ravioliformen vi köpte i Stockholm. När vi var i Blekinge lånade vi föräldrarnas maskin tills vi har hunnit skaffa en ny eller laga den gamla. Vi har blivit sugna på en med motor sedan vi fick syn på en sådan i källaren till ett restaurangkök (lång historia) för någon vecka sedan. Lite dyra dock...

Hur som helst, nya formen skulle testas. M gjorde pastadegen efter nakna kockens recept, se tidigare inlägg:
http://fiasmat.blogspot.com/2010/06/tortellinin-blev-inte-dum-alls-anvande.html
Om du använder en likadan ravioliform, kör degen tunn men inte för tunn. Den ska vara tålig. Fyllningen måste vara krämig utan vassa bitar i, annars kan degen gå sönder när man kavlar på formen.

Skär ett pastaark som täcker formen. Mjöla ena sidan och lägg den nedåt.

Klicka i fyllningen i hålen. 1-2 teskedar är lagom. Jag gjorde en fyllning på ricotta, gorgonzola, lite riven parmesan, salt och peppar. Jag mixade allt innan jag blandade i en näve finhackade valnötter. Höjdarfyllning får man säga, bästa hittills! Det finns många idéer till nya fyllningar i mitt huvud, men jag tror att det är bra att alltid ha ricotta som bas, för krämighetens skull.


Täck pastaformen med ytterligare ett ark. Kavla ovanpå tills formens zickzack-mönster skär sönder degen och delar alla ravioli.

Så här blir de när man tar ut dem ur formen. Lägg på mjölad handduk och koka innan de hinner torka alltför mycket.

Slutresultatet serverades med olivolja och överbliven tomatsås från pizzabaket häromdagen på balkongen. Ett glas Nero d´Avola till det. Till alla som har en pastamaskin och snubblar över en sådan här form säger jag: köp genast! 180 kronor ca, ett fynd. Kan köpas här för någon tjuga mer: http://www.kitchenstore.se/pasta-pizza/imperia-raviolamp-raviolibricka-med-kavel.html
Nästa gång vill jag fylla dem med lax och göra en vin- och saffranssås till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar