söndag 8 augusti 2010

Pilligt värre från Vietnam

Jobbstart imorgon. För att slippa fundera för mycket på det spenderade vi kvällen i köket. Jag pysslade ihop den där vietnamesiska måltiden (färska vårrullar, citrongräsmarinerat fläsk och nuok-cham sås) som jag nämnt ett par gånger och M bakade bröd.

Vårrullarna skulle egentligen innehålla räkor, men jag bytte ut dem mot fläskfärs fräst i olja och lite fisksås. I övrigt hade jag i jasminris, gurka och morötter i tunna strimlor, riven sallad, böngroddar, mynta och koriander. Måttligt med koriander, jag har svårt för det i stora mängder.

Rispappret blöter man i ljummet vatten. Efter några sekunder får det en sladdrig konsistens. Man lägger då på fyllningen och rullar ihop. De blir ganska stora så jag delade dem på mitten när de var klara. Fyllningen var riktigt god, men konsistensen på rispappret lite för slajmig för min smak. Det blev ganska mycket över så jag ska testa att fräsa på resterande vårrullar i en panna med olja innan jag äter dem.

Fläskspetten blev också bra. Jag marinerade strimlor av fläskfilé i ett par teskedar fisksås, några pressade vitlöksklyftor och finhackat citrongräs. Jag hade inte farinsocker hemma så jag hällde i lite sirap och det fungerade utmärkt. Därefter trädde jag dem på spett och ugnsgrillade. De serverades med lite koriander och hackade jordnötter. Godast var att doppa spetten i den tunna såsen bestående av fisksås, chili, vitlök, socker, vatten, lime och citron. Se alla recepten på dn.se.

Äntligen, ÄNTLIGEN har vi (vi = M när det gäller bröd) lyckats med det ljusa franska brödet. Det rann inte ut över hela ugnen och det säckade inte ihop utan blev till fina bröd med god smak. Inuti fick det inte fullt så stora bubblor som vi hade hoppats men det var mer än ett steg i rätt riktning.

Nytt för den här gången var bland annat att bröden fick jäsa i brödformar (har inga jäskorgar), vilket gav en bättre form. Receptet kommer från boken Bröd från Brunkebergs bageri som vi håller på att baka oss igenom. Man har hört så mycket om hur krångligt det är att baka med surdeg, men det är inte särskilt svårt. Det är lite som att ha en tamagotchi, den där japanska leksaken som man var tvungen att mata och leka med för att den inte skulle dö. Den piper dock inte så man måste själv hålla reda på när den behöver mat. Detta bröd är det enda som har varit svårt att lyckas med, alla andra har funkat hur bra som helst.

Det blev också ett annat bröd från samma bok: Skållat havrebröd. Det togs ur ugnen för en kvart sedan och ser lovande ut. Bäst jag kilar ut med detsamma och brer en testmacka. Jag tror det får bli några skivor dansk ost och lite av pappas svartvinbärssylt på. Kaske ett glas kall mellanmjölk till.

Innan mackan måste jag bara nämna ett vin jag drack igår. Vi besökte restaurangen Bröderna M och åt en god trerättersmiddag (som fotograferades för bloggen, men på grund av platsbrist får jag tillämpa principen "kill your darlings"). Vinet vi fick rekommenderat heter Tres Picos Garnacha 2007 och var fantastiskt till oxfilén. Rekommenderas starkt, det är det godaste röda jag druckit på länge. Tyvärr är jag inte tillräckligt bra på vin för att beskriva smaken så att det blir meningsfullt för andra att läsa. Dyrt var det, men vi delade på fyra och då blev det ok. Finns att beställa hos Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar