söndag 22 augusti 2010

Bröllopsdagsfirande

Har i veckan firat fyraårig bröllopsdag. I samband med det tog jag en titt på bröllopsfilmen och bara önskar att det gick att resa tillbaka i tiden och uppleva den dagen en gång till. På bröllopet åt vi laxrullad med kräftor och färskost på sallad av ruccola & marchesallad, kalvfilé med rostad nypotatis, vitvinssås, sparris och broccolitimbal, tre sorters ost med fikonmarmelad och knäcke och slutligen, istället för tårta, bakelse med hallonmousse och vit choklad från Patisserie St Gertrud. Jag har inga bra bilder på maten tyvärr.

Vi hade festen på Annars Vin & Gastronomi och var riktigt nöjda. Det svåraste valet när det gäller maten var om det skulle stå "MS" eller "SM" på bakelserna. Vill man att initialerna ska förknippas med neurologisk sjukdom eller piskor och strypkoppel? Det fick bli det sistnämnda.

Tradition på våra bröllopsdagar och andra speciella tillfällen är gratinerad hummer. Jag tycker oftast att skaldjur är läbbiga men när hummern ska gröpas ur är det jag som är den tuffaste. Man klyver hummern på mitten och tar ut allt som går att ta ur. Sedan hackar man stjärten. Jag tycker att det ser trevligt ut att ha klorna kvar så jag brukar inte inkludera dem. De får sitta kvar i hummern.

Man gör en Mornaysås, dvs bechamelsås som man spetsar med ganska mycket finriven parmesan (rör i den medan såsen är varm, men låt inte kastrullen stå på plattan när du gör det) och en klick extra smör. Krydda även med lite kajennpeppar så att såsen får lite sting. Blanda några matskedar av såsen med den hackade hummerstjärten och lägg i de rensade skalen. Lägg på lite finriven parmesan och rivet vitt bröd. Häll över lite smält smör. Ställ i ugnen i hög värme och grill tills den fått fin färg. Till hummern drack vi champagne, Pol Roger, som jag fick i avskedspresent av mina kära kollegor när jag bytte arbetsgrupp förra hösten.

Till huvudrätt hade jag velat göra ett recept på gös med chevrerisotto och rödbetskräm som vi gjort tidigare och verkligen tyckt om. Jag kunde dock inte hitta receptet någonstans. Dessutom gick det inte att få tag på gös. Frågade i flera affärer och i en av dem stirrade fiskdiskstanten på mig och sa "Vet du verkligen hur mycket gös kostar??", som om det var hennes plånbok som skulle bekosta kalaset. Det fick bli torsk med vitvins- och dragonsås istället. Kändes inte lika festligt, men det var helt ok smakmässigt.

Gissa vad det blev sen: ost såklart. En stark, salt blåmögelost på fårmjölk, en krämig rödkittost, kvittenmarmelad och något kexliknande med rosmarin och havssalt. Hummer i all ära men osten var bäst...

...tills crème brûléen serverades. Vi har inte haft det på länge och M är en mästare. Till sex personer:

1 vaniljstång
4 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl strösocker
6 äggulor
2 msk råsocker
6 portionsskålar som rymmer ca 1 1/2 dl var

Sätt ugnen på 150 grader. Skrapa ner vaniljfröna i en kastrull och lägg även ner vaniljstången. Tillsätt grädde, mjölk och 1/2 dl socker vitt och pösigt.

Ta upp vaniljstången ur kastrullen och vispa ner gräddblandningen i smeten. Häll i portionsformar och ställ dem i en långpanna med vatten upp till halva höjden på formarna. Grädda i nedre delen av ugnen tills de har stannat. Det tar ca 40 minuter. Ta formarna från plåten och låt svalna. Ställ i kylskåp några timmar.

Täck formarna med råsocker och bränn av med brännare så att det smälter och blir gyllenbrunt. Servera direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar