lördag 14 augusti 2010

Fredagspizzan numero uno

Jag har nog nämnt mer än en gång att pizza är vår fredagstradition. M gör degen och jag gör såsen. Vi har testat oss fram med degen i flera år. Först utgick vi från ett degrecept som M lärde sig när han var i Toscana och målade landskap för en evighet sedan. Senare fick vi ett pizzarecept från en en kock vi känner. Den deg vi gör nu är lite av ett mellanting och jästen har blivit utbytt mot surdeg. Jag tycker att den bästa pizzan är lite seg och lite knaprig på en och samma gång. En utmaning att få till.

Sätt ugnen på maxtemperatur i god tid. Du behöver ha en baksten och något att skyffla in pizzan på stenen med.

Tomatsås:
I burk/förpackning krossade tomater, hela tomater i sås eller någon extra fyllig variant med basilika
En tesked sambal oelek
En näve basilikablad
Havssalt och peppar efter smak (snåla inte med saltet)
En gnutta socker
Olivolja, någon matsked eller två

Jag har inte mätt ingredienserna, jag sitter här och gissar hur mycket jag brukar ta i. Man får smaka sig fram. Innan brukade jag koka ihop allt i en gryta, men det fyller ingen större funktion så nu bara mixar jag med stavmixer utan att värma upp och det blir minst lika bra. Olivoljan gör att konsistensen blir lite fylligare.

För att mozzarellan ska smaka något när pizzan är klar är det viktigt att salta tomatsåsen tillräckligt. Den ska ha både lite sälta och lite sting.

Pizzadeg:
340 gram vetemjöl (vi använder Manitoba cream)
5 gram socker
85 gram surdeg
200 gram vatten
6 gram olja
3 gram salt

Var noggrann med måtten. Blanda allt utom saltet i degmaskin 15 minuter. Häll i saltet och kör i maskinen ytterligare 5 minuter. Dela degen i två delar och forma till bollar. Platta ut bollarna något och lägg på varsin oljad mattallrik. Täck med plastfolie och låt jäsa i två timmar i rumstemperatur eller i kylen över natten.

Mjöla bänken/bakbordet. Ta en av klumparna och tryck ut till en pizzabotten. Degen är mycket lättarbetad och man behöver egentligen inte trycka, bara dra ut den lite så får den rätt form och storlek. Lägg upp den på spaden eller vad annat du har att skyffla med.

Med surdeg blir pizzan härligt bubblig redan innan den gräddats.

Häll på tomatsås och lägg på skivad mozzarella. Vi gör nästan alltid två sorter. Den första med bara mozzarella, den andra med mozzarella, skinka (denna gång Rustico) och färska skivade champinjoner. Igår skippade vi champinjonerna och lade på oliver istället.
Grädda i ugn i några minuter tills kanterna har fluffat upp och blivit lite lagom bruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar