lördag 28 augusti 2010

Mätt, så mätt...

Syster bor på andra sidan jordklotet och är tyvärr aldrig hemma på sin födelsedag. Därför firar vi alltid en månad i förväg och i dag var det dags. Hon fick välja födelsedagsmiddag och nu när vi har ätit allt det goda känns det som om man bara vill lägga sig i horisontalläge i soffan och slappa resten av kvällen. De andra har gått på kvällspromenad men jag stod över...

Vi började med en Kir royal (bubbel och crème de cassis) och lite nötter. Till förrätt blev det en klassiker, åtminstone i vår familj: Toast Skagen. Jag har tidigare publicerat pappas recept. Idag var den riktigt fin!

Till huvudrätt: laxspett med Nobissås. Jag fick i uppdrag att göra såsen. Först måste man snabbgrava laxen. Skär lax i tärningar, strö salt på och lägg i plastpåse i en halvtimme. Därefter sköljer du av dem i ett durkslag och torkar i handduk. Trä på spett: varannan lax, varannan citron.

Nobissås: Häll en tesked fransk senap, två teskedar vinäger och en halv vitlöksskiva i en skål. Koka ett ägg i tre minuter (lägg i sjudande vatten) och gröp ur i skålen. Mixa eller vispa medan du droppar i två deciliter majsolja långsamt. Därefter saltar och pepprar du efter smak och häller i hackad gräslök. Min mamma och min syster åt denna rätt med bulgur, min pappa och jag med potatis. Det går bra vilket som.

Till efterrätt hade syster önskat sig hemmagjord polkagrisglass. Pappa gjorde en god vaniljglass och hällde i krossad polkagris (medan han gnällde över att det skulle smaka tandkräm, men han ångrade sig när han smakade). Vi strödde över lite extra vid serveringen. Glassmaskin står helt klart på min och M:s inköpslista, det har inte blivit av än tyvärr.

Ikväll är sista kvällen hela familjen är samlad. Nästa gång vi ses är i december, så det känns härligt men vemodigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar