måndag 30 augusti 2010

Pancetta, pasta och prima praliner

Köpte pancetta i charkdisken, ett par hekto. Skar i småbitar och fräste i olivolja i en panna. Hackade en lök och en miniliten klyfta vitlök och lät fräsa med. Hällde i 1,5 dl vitt vin.

När vinet kokat in hällde jag i en förpackning finkrossade tomater med basilika. Puttrade i 5-10 minuter innan jag saltade, pepprade och sockrade (lite). Hade också i lite av den sista färska basilikan från balkongen, men den ser inte särskilt rolig ut längre. Man kan om man vill tillsätta en skvätt matlagningsgrädde. Enkelt, gott, inte supernyttigt.

Serverade med min nya favoritpasta: bucatini, tjocka spagetti med hål i.
Medan jag pysslade med detta bakade M grova rågfrallor med torkad aprikos och solrosfrön. Skriver om dem en annan dag. Måste dock nämna efterrätten, man får ju förgylla måndagskvällen med något...

Jag brukade springa hos Peter Beier för jämnan och köpa praliner, och det gör jag fortfarande om det är någon särskild jag är sugen på. Men jag upptäckte för några månader sedan att ICA har toppenpraliner till toppenpris, 12 st för strax under 40 kronor. För den summan får man 3-4 stycken på Peter Beier, och dessa är i princip lika goda. Tillräckligt goda för att duga bra för vardags- och fredagsbruk iallafall. Och har man haft en lång jobbdag kan man faktiskt få ett par stycken tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar