tisdag 14 september 2010

Indiskt x 2

Några kollegor äter på den indiska restaurangen på Bantorget i Lund varje tisdag och ibland hänger jag på. De betygsätter buffén varje vecka. Idag fick den 4,7 vilket är riktigt bra. Lammgrytan, den fina kycklingen som smälter i munnen och ny kryddning på potatisen bidrog till detta höga betyg. För full pott krävs att personalen ställer fram extra tillbehör.

Restaurangen har ett bås, som varje tisdag reserveras för stammisarna. Båset är trångt, mörkt och dystert. Dessutom sitter man omringad av tygskynken, vilket ger mig lite ångest med tanke på min textil-i-offentliga-miljöer-fobi (fläckiga dukar på restauranger, gardiner i bussar - jag vägrar till och med gardiner hemma). Därför försöker jag alltid få dem att sätta sig vid ett annat bord när jag är med, men det lyckas sällan. Idag fick jag sitta längst in i båset, inklämd. "Face your fears, face your fears..." mumlade jag tyst för mig själv medan jag lastade på ris på brödet.

Jag är inne i en indisk fas just nu, men i vintras vägrade jag att gå dit i flera månader efter en nära döden-incident. Jag satte en potatis i halsen och var säker på att min sista dag var kommen efter att ha försökt gestikulera till övriga gäster att jag behövde en hårdhänt Heimlich - utan resultat. Som tur var lyckades jag få upp den innan jag tuppade av. Får öva på mina charader så att jag är bättre förberedd till nästa gång.

Efter lunch på indiska restaurangen försätts man i djupaste paltkoma och tänker att det gott kan få dröja en vecka till nästa gång. Ändå fick jag för mig att satsa på indiskt även till kvällen.
Testade denna enkla gryta med köttfärs, linser och kokosmjölk med naanbröd och ris till. Receptet var bra, förutom att man måste salta ganska mycket och hälla i lite soja för en mer aptitlig färg. Annars en höjdare tyckte vi. De indiska recept jag samlat på mig tidigare tar en halvdag att koka ihop, så detta är ett bra vardagsalternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar