söndag 12 september 2010

Hösten är här

I takt med att det blir ruggigare ute blir man allt mer sugen på höstmat: varma goda rätter som man blir ordentligt mätt på. Sallader med rosé känns passé. Potatisen kokar på spisen och jag ska precis börja steka isterband (halvsmålänningen i mig tycker att det är något av det godaste som finns). Rårörda lingon har jag verkligen längtat efter, och när jag rörde ihop lingonen började jag tänka på kåldolmar. Det får inte dröja alltför länge till. En annan fördel med hösten är att julbelysningen runt köksfönstret börjar kännas rätt igen.

Igår blev det en enkel, klassisk söndagmiddag. Vi blev sugna på en köttbit och köpte varsin bit entrecôte. Jag har aldrig förstått skillnaden mellan vitlökssmör och persiljesmör så jag vet inte riktigt vilket det är jag brukar göra. Smör, salt, persilja och vitlök innehåller det iallafall.

Köpte också ett gäng gula kantareller för extra höstfeeling. Smörfräste och åt på smörstekt brödskiva.
M fixade egna pommes och ugnsbakade några tomater. Perfekt mat en mörk och regning kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar