söndag 16 januari 2011

Meze med raki

Vaknade igår, kom på att det skulle komma vänner på middag till kvällen, såg mig omkring i lägenheten och fick nästan panik. Vi hade inte hunnit röja undan efter julledighetens renoveringssatsningar, hade inte orkat röja undan efter fredagskvällens brakmiddag på tu man hand och hade inte någon riktig matinspiration. Av någon anledning gick det ihop ändå med samlade krafter (och genom att trycka in allt i sovrummet, där man nu knappt kommer in) och det blev en riktigt trevlig kväll såklart!

Jag gillar plockmat av flera anledningar, dels är det kul att laga, man sitter längre med maten och om det är något man inte gillar finns det annat att plocka av. Meze var längesen, kom M på, så det blev det.


Till maten drack vi raki. Anis ger mig starka barndomsvibbar, dels för att jag brukade gå och äta anis i trädgården som liten, dels för att jag tyckte att det var gott att sniffa på föräldrarnas pastis under Frankriketurerna. Lakrits har alltid fått munnen att vattnas på mig. Det får även raki, som utspätt med vatten och ett par isbitar passar riktigt bra till orientalisk mat.

Hummus
Skölj två burkar kikärtor noggrannt. Kör i matberedare tillsammans med två vitlöksklyftor, en halv tesked spiskummin, saft av en halv citron och tre matskedar olivolja. Späd med vatten till önskad konsistens.

Baba ghanoush
Halvera tre medelstora auberginer på längden och baka i ugn (200 grader) i ca 20 minuter tills de är mjuka. Ta bort skalet när de svalnat och kör i matberedare tillsammans med två pressade vitlöksklyftor, ett par matskedar balsamvinäger, salt och svartpeppar. När allt körts sönder, tillsätt olivolja, ca tre matskedar.


Kyckling med mandel och citron
Marinera 1,5 kg kycklingben några timmar i en blandning av två dl matyoghurt, rivet skal från en citron, en halv pressad citron, två pressade vitlöksklyftor, en och en halv tesked mald nejlika, en tesked torkad oregano och och en halv tesked kajennpeppar. Stek i ugnen på 225 grader, ca tjugofem minuter. När de är klara, ös dem med saften på plåten, strö på flagad mandel och låt steka några minuter till så att mandeln får lite färg.

Tabouleh
Tillaga bulgur eller couscous för fyra personer. Blanda med en rejäl näve hackad bladpersilja, en näve hackad mynta, hackade småtomater och hackad gurka. Häll övrer ett par matskedar olivolja och saften av en pressad citron.

Bakad sötpotatis
Sötpotatis är så härligt sött och gott. Potatisen ovan är klyftad, vänd i olivolja och bakad i 225 grader ca 25 minuter. Strö på lite sesamfrön de sista fem minuterna.

Köttfärsspett
Blanda 600g nötfärs med en näve finhackad persilja, några matskedar hackad mynta, två matskedar rivet citronskal, en pressad vitlöksklyfta, salt och svartpeppar. Trä på blötlagda träspett och grilla i ugn på hög värme tills de fått fin färg, ca 8 minuter.

Och så lite oliver och bröd till. Aubergineröran, sötpotatisen och kyckligen var nog mina favoriter, men allt behövdes för helheten. Jag hade inte velat plocka bort något.

Till efterrätt hade vi baklava som M köpt på Norra Grängesbergsgatan. De avlånga nedan är alldeles makalöst goda. Jag är galen i baklava, antingen till en kopp kaffe/te eller, som igår, med en kula vaniljglass.


Den uppmärksamma har kanske redan noterat att det för första gången, åtminstone i bloggen, ligger en duk på bordet. Jag är inte bara anti gardiner, som jag tidigare nämnt, jag använder inte heller dukar. Nu fick jag ett ryck, har ingen aning om var det kom ifrån, och gick och köpte en på Indiska. På plussidan får jag erkänna att det blir mycket mindre slamrigt och mycket mer hemtrevligt med duk. Dessutom är den fin. På minussidan: tvättning och strykning, suck... Får se om jag får mersmak.
Jag ringde hem och sa "mamma, jag har köpt en duk". "Äntligen!", utropade hon med Fylkings entusiasm. "Det finns kanske hopp om gardiner också?". Nej.

Dags att ta bort adventsljusstaken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar