tisdag 18 januari 2011

En god laxpudding

Först och främst vill jag utfärda en liten varning för citronkakorna jag nöjt skrev om i förra inlägget. Testa inte att baka dessa, det krävs justeringar innan de blir som jag tänkt. De blev bra vid första anblicken, och provsmakningen, men dagen efter var de skumma i konsistensen. Gör om, gör rätt. Jag återkommer med förbättrat recept.

Idag har jag lagat laxpudding, det blir mycket husmanskost för tillfället. Laxpudding är en gammal favorit som alltid blir gott. Enda gången det misslyckats var när jag skulle göra en smalare variant. Det var tydligen ingen bra idé, då är det bättre att äta en mindre portion.

Mitt bästa laxpuddingsminne är när jag var på mitt livs första (och hittills enda) skidresa. Vi var fyra personer som åkte till Sälen och vi tog med mat för var sin kväll. En person i ressällskapet råkar vara kock till yrket, en makalös kock, och han tog med sig en lika makalös laxpudding. Efter en hel dags skidåkning, med nästan brutna ben, nästan brutna armar och fullständigt utmattade fötter, satt det väldigt fint.

Laxpudding (fyra personer)
Koka 600-700 gram potatis med skalet på. Låt dem svalna. Skala och skiva dem.

Hacka en liten gul lök och fräs den i lite smör så att den blir mjuk och glansig.
Plocka fram 400 gram rimmad eller gravad lax ur gömmorna.

Smöra en form. Varva potatis, lax, lök och hackad dill, potatis, lax, lök och hackad dill och slutligen potatis. Vid närmare eftertanke kan du varva lagren precis som du vill, bara det är potatis underst och överst i formen.
Häll på en blandning bestående av tre ägg, 2 dl mjölk, 2 dl grädde, salt och lite vitpeppar. Lägg på några små smörklickar och grädda i 175 grader i ca en timme.

Lite dillsmör på toppen skadar inte. Jag tycker dock att denna bild är ganska pinsam, jag glömde ju grönsakerna. Det får bli bättring framöver... Gott var det iallafall, precis vad som behövdes för att liva upp en mulen tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar