söndag 16 januari 2011

Kåldolmar och mandelkakor med limoncello

Kåldolmar är en av mina favoriträtter, som jag beställer av nära och kära så fort jag får tillfälle, men jag har faktiskt aldrig testat att laga det själv. Idag var premiären. Det är så roligt att laga pilliga rätter med många moment. Jag är inte den mest kreativa matlagaren, den som kommer på en massa nya rätter eller som lyckas med allt. Men jag tycker att det är kul att koordinera matlagningen, själva timingen är min styrka. Ju fler moment eller rätter, ju mindre tid - desto roligare. Kåldolmar är inte särskilt krångligt, men det är en del att pyssla med och jag passade samtidigt på att göra mandelkakor med limoncello, vilket gjorde det hela till en utmaning.

Jag gjorde en jättesats kåldolmar för att frysa in och ha som luncher. Receptet jag skriver här räcker till ca 35 kåldolmar, härligt att ha och tina upp när kåldolmeandan faller på. Eftersom det tar en stund att göra dem kan man lika gärna göra många.

Koka upp en stor gryta med vatten. Skär runt "stammen" i botten på två vitkålshuvuden. Koka ett huvud i taget med undersidan uppåt. Ta ur bladen efterhand de blir mjuka och torka på handduk. man får lirka lite, gärna med en stekpincett.

Koka 2,d dl ris (torrvikt) och finhacka tre gula lökar. Fräs löken mjuk och blanda med 1 kg blandfärs och med det färdigkokta riset. Salta och peppra (ganska mycket salt krävs). Rulla in några matskedar färs i ett kålblad. Skär av eventuella hårda eller tjocka delar på bladet, det ska gå lätt att vika in kanterna och rulla in dem.

Lägg de färdiga dolmarna i smörade formar. Smält en rejäl smörklick (30-40g) i en kastrull, häll på några teskedar sirap och några teskedar soja så att det blir en fin sky. Skeda den över kåldolmarna innan du sätter dem i ugnen. Stek i 225 grader i 25 minuter. Vänd alla dolmar så att ovansidan hamnar underst och grädda i ca 20 minuter till. I formen bildas steksky som du kan ösa över dem ett par gånger under stekningen.

Servera med potatismos och rårörda lingon.
Jag har tidigare nämnt ett café i Lund som har fina små mandelkakor med limoncello. Jag har velat göra sådana men har inte hittat något recept. Ett experiment (modigt med tanke på att jag inte alls är någon bakare - eller säger man bagare? Jag är hur som helst inte något av det.), och inspiration från andra recept, ledde till dessa trevlig kakor. Inte exakt som de i Lund, men nära nog.
Mixa 200 g mandelmassa med ett ägg. Häll i finrivet skal av en citron, ett par matskedar limoncello, ett par matskedar florsocker och mjöl. Det är svårt att säga en exakt mängd mjöl. Kanske lite mer än en halv deciliter. Man får pröva sig fram så att konsistensen på smeten blir bra. Det ska gå att skeda upp smeten på en plåt utam att de flyter ut för mycket.
Grädda i 225 grader tills de börjar bli gyllenbruna i kanterna. Det tar max 10 minuter. Pudra med florsocker innan servering.


Mer husmanskost blir det i veckan: biff à la Lindström och laxpudding (mm) står på schemat.

1 kommentar: