söndag 31 oktober 2010

Fest med vegetarisk meny

Föräldrarna hade en mycket trevlig fest igår. All mat var vegetarisk och blev mycket lyckad enligt mig, men jag kan tyvärr inte ta åt mig äran eftersom jag bara var hjälpreda (som mest norpade rester, provsmakade och slickade ur skålarna).
Till förrätt blev det en god grönsaksterrin med bland annat aubergine och zucchini. Receptet räcker till ca 15-20 skivor och till förrätt är det lagom med två skivor per person.

1 aubergine (stor)
1 zucchini (stor)
2 röda paprikor
4 ägg
2 dl crème fraiche
1/2 scharlottenlök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
Färsk basilika, ca 8 blad
Salt, svartpeppar och kajennpeppar
Olivolja och balsamvinäger

Skala och skiva aubergine och zucchini på längden i tre mm tjocka skivor. Salta aubergineskivorna på båda sidor och låt dem ligga och dra i ungefär en timme. Skölj av saltet och torka av dem.

Halvera paprikorna. Skålla dem i hett vatten och dra av skalet. Tärna paprikorna smått.

Fräs aubergine och zucchini i en varm panna med lite olja. De ska få färg. Låt dem rinna av på hushållspapper. Fräs paprikan.
Klä en avlång brödform med plastfolie så att folien hänger över kanten. Varva zucchini och aubergine i formen.

Vispa äggen och crème fraichen. Rör försiktigt i lök, vitlök, basilika och paprika. Smaka av med peppar, salt och kajenn.

Sätt brödformen i en större form med varmt vatten. Ställ in den i mitten av ugnen och grädda i ungefär en timme. Terrinen ska kännas fast. Låt den kallna i formen till nästa dag.

Lyft ut terrinen ur formen och dra av plastfolien. Servera i skivor, ca 1 cm, och droppa olivolja och balsamvinäger över.

Huvudrätten bestod av tortellacci med ricotta, parmesan och kronärtsskocka med en sås på grädde, smör och oxbuljong (denna gång med grönsaksbuljong). Detta är en av mina favoriträtter. Pappa hittade receptet i Allt om mat för säkert tio år sedan och jag kopierade det och har gjort det många gånger. Han har slarvat bort sitt recept och fick låna mitt och jag glömde ta det med tillbaka, alltså kan jag inte skriva det här tyvärr.

Att göra pastaknyten till åtta personer kräver sin logistik. Pappa vevade pasta, jag skar ut 10x10 cm rutor av arken och mamma lade på fyllning och vek ihop. Det är pappa som lagar merparten av maten hemma men mamma är bäst när det gäller pill och pyssel och hon är en organisatorisk talang. Därför vill jag påstå att hennes tålamod och arbetsledning gjorde att vi fick ihop detta på ett smidigt sätt.

Efterrätt: crème brulée med hallon. Jag vet inte vilket recept pappa använde men jag och M har testat flera olika varianter och har hittat ett vi tycker är riktigt bra. Vill man ha hallon i är det bara att lägga dem i formarna innan man häller i smeten.

Jag har också varit lite pysslig i helgen och tillverkat ett trevånings kakfat av loppisfynd för tjugofem spänn. Fatet nedan består av en tallrik, en assiett, ett tefat, en aluminiumbägare och en mässingsljusstake. Jag limmade bara ihop delarna med superlim och sprayade sedan kakfatet med cremevit sprayfärg. Det blev ganska bra men det tog såklart inte lång tid förrän jag hade sönder det. Det är tydligen ingen bra idé att snåla med superlimmet.

Kakfat med hembakat: kanelbullar, hallonmuffins och havrekakor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar