söndag 17 oktober 2010

Test av nya vardagsrätter

Vilken härlig höstvecka det har varit, kylig men solig. Huset jag ser från köksfönstret är nu fullt av röda löv som täcker större delen av fasaden. Det är nog dags att ta in balkongmöblerna nu.
Jag bestämde mig i måndags för att testa några nya vardagsrätter. Jag var främst ute efter värmande soppor och grytor, gärna sådana som fungerar att ta med sig som lunch nästa dag. Efter en stunds googlande hittade jag några enkla men lockande recept på arla.se och recept.nu.


Mustig höstsoppa
Lagade denna soppa på potatis, rotselleri, kålrot, motot och palsternacka. Istället för fläsk köpte jag pancetta i tunna skivor. Gott!
Betyg: 4 paprikor av 5. Observera att det är "pappprikor", och inte "paaaprikor" - viktig skillnad!


Getostfylld lax
Getost är gott och lax är gott så jag tänkte att denna rätt borde kunna bli en höjdare. Och kombinationen visade sig faktiskt vara en riktig vinnare, men jag gjorde inte den tillhörande salladen utan skar istället upp sådant jag hade hemma: sallad, vitkål, sockerärtor och granatäppelkärnor. Hade jag gjort en roligare sallad (den i receptet förslagsvis) och köpt färsk lax hade den fått högre betyg, men det får bli en trea för denna.


Korv- och böngryta
Denna korv- och böngryta gjorde jag med rishultskorv, som är en av mina favoriter av de korvar som går att köpa i vanliga affärer. Den mustiga grytan med kidneybönor, tomat och majs värmde gott efter kylig väg hem från jobbet och den passade bra tillsammans med ris. Persilja och sockerärtor piggade upp det hela. En fyra.


Ikväll har jag njutit pappas goda kåldolmar med hemmagjord lingonsylt och potatismos. Fem pappprikor av fem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar