måndag 28 juni 2010

Semesterprojekten igång

När vi har semester blir det antingen slött uteserveringshäng var och varannan dag eller tidskrävande matlagning som man aldrig annars tar sig tid till. Årets semesterprojekt är dels att få ordentlig kläm på surdegsbak, dels att laga (och äta) oss igenom två italienska kokböcker.

M har redan börjat på. Han har semester större delen av sommaren och jag får känna på hur det är att ha en hemmaman i ett par veckor innan jag ansluter. Idag gjorde han risotto med räkor till middag. Räkorna var enbart ok eftersom jag åt ute i Lund med mina trevliga fd kollegor, och när jag kom hem hann jag i sista sekunden rädda undan en skaldjursfri portion till lunch imorgon. Dessutom pysslar han just nu ihop egna tortellini till morgondagens middag och har satt en surdeg, som bubblar och har det gott på badrummets värmegolv. Ser fram emot att se vad det ska bli av den. I helgen blev det Pain blanc och Sandwichbröd från Heléne Johanssons "Bröd från Brunkebergs bageri". Sandwichbrödet var helt fantastiskt men Pain blanc har vi inte riktigt fått snits på än. Mer om denna underbara brödbok kommer.

Surdegen trivs på värmegolvet

Gårdagens bak: schyssta brön

Återkommer med tortellinirapport imorgon och surdegsrapport när den dagen kommer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar