söndag 27 juni 2010

Hongkong - spännande stad med smaklös mat...?

Jag har precis kommit hem från en jobbresa till Hongkong. Fantastiskt på alla sätt och vis, men maten var lite av en besvikelse. Konferensmaten bestod av "västerländsk" mat lagad av kockar som förmodligen hade gjort mycket bättre ifrån sig om de hade hållt sig till asiatiskt.

Den finaste middagen var på Jumbo, en minst sagt kitchig restaurang. Vi serverades 8-9 rätter, varav de allra flesta bestod av skaldjur. Jag äter det mesta så länge kvaliteten är ok, men skaldjur har jag tyvärr riktigt svårt för.


Efter att ha tvingat i mig diverse skaldjur såg jag fram emot efterrätten. Den visade sig bestå av en brun soppa med söt och jordig smak. Sagogrynssoppa möter bruna bönor ungefär.



De luncher och middagar som mina kollegor och jag åt på vår lediga tid var bättre. Vi siktade på enkla restauranger som såg någorlunda fräscha ut och det blev mest nudlar, nudelsoppa och dim sum.

Bilden ovan är från sista kvällen då vi åt på en enkel restaurang och betalade ca 60-70 kronor totalt för middag till tre personer: blandade dim sum, soppa med köttfärs och vegetariska dim sum, bröd med sesamfrön och nudlar med grönsaker. Det såg ganska trevligt ut och var ok, men inte direkt någon smaksensation. Problemet överlag var att maten inte smakade särskilt mycket.

Under mina tidigare Asienresor (Thailand och Kina) har maten, oavsett nivå på restaurangen, varit fantastisk och därför hade jag kanske för höga förväntningar. Nästa gång jag kommer till Hongkong ska jag lägga mer tid på att hitta bra restauranger, det finns säkert mycket kvar att upptäcka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar